Οι συγγραφείς που κατά κύριο λόγο δίνουν στοιχεία σε κείμενα τους για τον Νεβρώδ είναι κατά κύριο λόγο είναι ο Ηρόδοτος, Απολλόδωρος, ο Κτησίας, ο Στράβων στα Γεωγραφικά του αλλά και ο Διόδωρος ο Σικελιώτης με την «Ιστορική Βιβλιοθήκη» του. Ο Διόδωρος για το έργο του αντλεί στοιχεία και ενοποιεί στην ουσία διάφορες ιστορικές πηγές μεταξύ των οποίων και ιστορικούς όπως ο Μανέθων, Εκαταίος Αβδηρίτης, Ηρόδοτος, Αγαθαρχίδης, Θουκυδίδης, Κτησίας, Κλείταρχος, Έφορος, Τίμαιος κ.ά. Το έργο του το δεύτερο βιβλίο του – για τον Νεβρώδ και τη Βαβυλώνα- μπορείτε να το βρείτε στο εδώ
Το έργο του Ησιόδου εδώ
Η βιβλιοθήκη του Απολλόδωρου εδώσε δύο τόμους εδώ και εδώ
Οι βυζαντινοί χρονικογράφοι έπονται και δίνουν τις δικές τους εκδοχές όπως θα δούμε παρακάτω…
Apollodorus Gramm., Fragmenta
Fragment 68, line 2
Chron. Paschale:
Αὐτὸν Νῖνον τὸν Νεβρώθ οἱ Ἀσσύριοι προσηγόρευσαν·
Fragment 68, line 2
Chron. Paschale:
Αὐτὸν Νῖνον τὸν Νεβρώθ οἱ Ἀσσύριοι προσηγόρευσαν·
«Οὗτος διδάσκει Ἀσσυρίους σέβειν τὸ πῦρ.
Ο Νεβρώδ είναι αυτός που
ονομάζετε/προσφωνείτε/αποκαλείτε από τους Ασσύριους Νίνος. Είναι αυτός που διδάσκει τους Ασσύριους να σέβονται /τιμούν /λατρεύουν
το πυρ δηλ. την φωτιά, αλλά η ερμηνεία του πυρός θα μπορούσε να είναι για τον ήλιο, το
φως της δάδας, τη φωτιά του κεραυνού, τη φωτιά της θυσίας, τον κεραυνό, την
γενναιότητα, την σφοδρότητα.
.
Claudius Ptolemaeus Math., Geographia (lib. 4-8)
Book 8, chapter 21, section 3, line 2
Τῶν οὖν ἐν τῇ <Ἀσσυρίᾳ>
διασήμων πόλεων ἡ μὲν <Νῖνος> ἡ καὶ <Νινευῒ>
Book 8, chapter 21, section 3, line 2
Τῶν οὖν ἐν τῇ <Ἀσσυρίᾳ>
διασήμων πόλεων ἡ μὲν <Νῖνος> ἡ καὶ <Νινευῒ>
Georgius
Monachus Chronogr.,
Chronicon breve (lib. 1-6) (redactio recentior)
Volume 110, page 56, line 2
Volume 110, page 56, line 2
Βʹ. Περὶ τοῦ
Νεβρώδ.
Μετὰ δὲ ταῦτα γέγονέ τις
γίγας, τοὔνομα
Νεβρὼδ, υἱὸς Χοῦς τοῦ Αἰθίοπος, ἐκ φυλῆς Χάμ·
ὃς κτίσας τὴν Βαβυλῶνα
πόλιν καὶ πρῶτος κατα-
δείξας κυνηγίαν καὶ
μαγείαν, Περσῶν ἐπρώτευσε,
διδάξας αὐτοὺς ἀστρονομίαν
καὶ ἀστρολογίαν,
τῇ
οὐρανίῳ κινήσει τὰ
περὶ τοὺς
τικτομένους πάντα
δῆθεν σημαίνοντα. …
Περὶ Νίνου βασιλέως.
Ὁ δὲ Νῖνος ἐπικρατὴς γενόμενος τῆς Συρίας
καὶ κτίσας πόλιν μεγίστην σφόδρα, πορείας ἡμε-
ρῶν γʹ, ἣν καὶ ἐκάλεσεν εἰς ὄνομα αὐτοῦ Νινευὴ,
Ὁ δὲ Νῖνος ἐπικρατὴς γενόμενος τῆς Συρίας
καὶ κτίσας πόλιν μεγίστην σφόδρα, πορείας ἡμε-
ρῶν γʹ, ἣν καὶ ἐκάλεσεν εἰς ὄνομα αὐτοῦ Νινευὴ,
καὶ
πρῶτος
ἐν
αὐτῇ
βασιλεύει
Ο παραπάνω χρονικογράφος ο Γεώργιος ο Μοναχός κάπου τον 9ο
αιώνα διαχωρίζει τον Νεβρώδ από τον
Νίνον και δηλώνει στο χρονικό του ότι ο Νεβρώδ έχει χτίσει την Βαβυλώνα και
είναι ο πρώτος που δίδαξε το κυνήγι και την μαγεία – όπου μαγεία την παιδεία
και την θεολατρεία των Περσών, την φαρμακεία κλπ , καθώς και την αστρονομία και
την αστρολογία. Ο δε Νίνος είναι αυτός
που έχει κτίσει την Νινευή /Νινος ή Νινόη …
Όμως από τα έργα τους φαίνεται ότι είναι περισσότερο επηρεασμένοι από τα
κείμενα της Βίβλου και διατελούν εν διατεταγμένη υπηρεσία δίδοντας τροφή για τους
πολλούς και στην ουσία ξαναγράφουν την ιστορία.
Όμως ας δούμε τι δηλώνει στην ουσία το όνομα Νίνος ενώ η
πόλη που χτίζει ο Νίνος ονομάζεται Νίνος και Νινόη και αργότερα για τους
βυζαντινούς χρονικογράφους θα γίνει Νινευή.
SUDA LEXICON
Nineu…: pÒlij. kaˆ Nineu…thj, Ð ¢pÕ tÁj aÙtÁj pÒlewj.
NinÒh: ¹ ™n Kar…v 'Afrodisi¦j o„kisqe‹sa ØpÕ Pelasgîn Lelšgwn· diÕ kaˆ
™kl»qh Lelšgwn pÒlij, met¦ d Meg£lh pÒlij. eta ¢pÕ N…nou NinÒh. ™qnikÕn
aÙtÁj Nino»thj.
N‹noj: pÒlij 'Assur…wn aÛth, ¿n œktise N‹noj, ¢n¾r Semir£midoj, ™n tÍ
'Atour…v. ™qnikÕn N…nioj. crÁsij toÚtou par¦
`HrodÒtJ ™n tù, kat¦ t¦j Nin…wn kaleomšnaj
pÚlaj.
Όμως τι δηλώνει το όνομα Νίνος και γιατί δίνεται στον
Νεβρώδ.
Alphabetic letter nu, page 1401, line 7
NimmÒj. ¹ k£qarsij.
N‹noj· NinnÚaj. kÚria.
Nisa‹oj †ppoj. Ó ™sti xanqÒj· ¹ g¦r N…sa
p£ntaj toÝj †ppouj xanqoÝj œcei.
Niti£thj. kÚrion. ¹ toà Niti£tou mon».
NifetÒj. ciën [kat¦ leptÕn feromšnh.]
N…n. ¢ntˆ toà aÙtÒn.
Hesychius Lexicon
nik´· krate‹. [likm´]
Nik£nwr· ¼rwj, Ön kaˆ timîs… tinej
nikatÁrej· oƒ ¢kmaiÒtatoi ™n ta‹j t£xesin
[*n…kea· filoneik…a, œcqra Av]
nikle‹n· likm©n. [krate‹n]
[*n…kessen· Ûbrisen AS]
n…katron· nikht»rion
nikÁsqai· ¢polšsqai
nikht»rion· œpaqlon (n)
n…klon· tÕ l…knon
[n…kor· diafqor£]
Nikostr£teioj· edoj ¢mpšlou
nikÚrtaj· doulškdouloj (Hippon. fr. 49,5 Bgk.)
n…mmata· loutr£, plÚmata
n…n· aÙtÒn r. n. aÙt»n, aÙtÒ
ninhtÒj· ¢nÒhtoj. oƒ d nen…hloj kaˆ
niniast»j
nhn…atoj· nÒmoj paidarièdhj. kaˆ
FrÚgion mšloj (Hippon. fr. 129 Bgk.)
n…nnon· tÕn katab£llhn †ppon – θυσιάζω, ρίχνω καταγής με οπλο, σκοτώνω κλπ
n…rnoj· fqe…r. 'Acaio…. À n…rmoj
nirÒn· mšga
Το Νίνος ή Νήνος σημαίνει τον νεανία, τη νεάνιδα. Όμως ίνις
είναι ο γιος αλλά και η κόρη.
Ανάλογα μπορείτε να δείτε και τις ερμηνείες για την Ινώ – ίνις
Hesychius Lexicogr., Lexicon (Α – Ο)
*<ἶνες>· νεῦρα (λ 219) ASgn
<ἰνεύει>·
τείνει
<ἰνηθεῖσα>· καθαρθεῖσα, κενωθεῖσα
(Hippocr.)
[<ἱνία>· λῶρα]
<ἰν ἱμίνᾳ>·
ἐν ἡμίσει
<ἰνίον>·
τὸ
ὄπισθεν
τοῦ
τραχήλου νεῦρον (Ε 73) r. καὶ ἡ συνα-
γωγὴ τῶν
χειρῶν
πρὸς
ἀλλήλας.
ἢ
μέτρον. ἢ υἱόν
†<ἰνιπίσας>·
κρούματα ποιά
*<ἶνις>·
υἱὸς
νέος, παῖς, βρέφος, ἀπόγονος νήπιος (Eur. Troad. 571)
ASvg
b) <ἱνούλεους>·
νεβρός. ἑνικῶς
*<Ἰνοῦς
παῖδας>·
<Ἰνὼ Κάδμου
θυγάτηρ> AS
συνεχίζετε
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου